TIlBAGE TIL FORSIDEN - KLIK HER TIL bil-liste - KLIK HER

Danske biler & MC
 klik for Artikeloversigt og billedliste

Er der billeder af danske biler, der interesserer, så kontakt mig pr. mail eller telefon

 Motorredaktør  Leif Nielsen, ColorArchive.dk, DK-5881 Skårup, Fyn, Phone: +45 40 16 92 13 - mail: info@bilbrochure.dk

 

        Opdateret 18-06-2021

Sportsvognen ASRA blev skabt i 1983 af  den dengang 40- årige fabrikant, Kresten Haaning, Thorsager på Djursland. Bilens navn er dannet af Asbjørn og Randi, børnenes navne. Karrosseriet var af glasfiber og kunne i løbet af ca. 40 timer monteres på en Citroën 2CV eller en Citroën Ami.
   Copyright: Leif Nielsen, ColorArchive.dk
 
         
Bünger-bilen "Fantomet"                      kom frem i lyset på Egeskov slot i 1983 efter i 30 år at have levet hengemt på et fabriksloft i Højby ved Odense.
Ingeniør Børge Bünger arbejdede som overingeniør hos "De Forenede Automobilfabrikker" i Odense og her tog "Fantomet, den danske folkevogn," form i 1949. Børge Bünger kørte selv i den i tre år, inkluderet  en ferietur til Schweiz, hvor  den lille trehjuler viste sig stabil og velkørende. Men en produktion lod vente på sig, og Børge Bünger  startede sin egen virksomhed, " Bünger Engineering Limited". Under en fabriksudvidelse blev loftet muret til,  og "Fantomet" blev glemt, mens  fabrikken udviklede vand-indvindingsprojekter til "Den tredje Verden". En virksomhed som eksisterede indtil 1986. På det  nærliggende Egeskov Veteranmuseum  fik man i 1983 nys om den hengemte bil og lånte den af Børge Bünger til udstillingsbrug. Den blev efter en årrække af ejeren  solgt til en dansk samler.
LNi



 

 

 

 

 

"Fantomet" på vej fra Børge Büngers loft til Egeskov Veteran-museum i 1984

 Copyright: Leif Nielsen, ColorArchive.dk

     

CONNECTOR, hybrid-bilen TORA blev i 1998  konstrueret af Børge Jørgensen, men forblev en prototype.  Billederne er fra præsentationen i Svendborg. Det er en stor bil, som knap kunne være i de lokale parkeringsbåse Tag, bagklap og motorhjelm er helt dækket af solceller, der driver en elmotor mens en dieselmotor anvender miljøvenlig planteolie. Brændstoføkonomien er omkring 35 km/l og topfarten er 120 km/t.
Det er en stationcartype med tre sæder både for og bag, med automatgear og luftaffjedring-
Fra førersædet ser man køredata spejlet i forruden i et såkaldt head-up display.

 

Børge Jørgensen med Connector, også kaldet  "Tora".

   



Copyright: Leif Nielsen, ColorArchive.dk

 
       
Postbilen DANBIL fra Dabilfa skulle gøre livet lettere for landposten, men projektet blev på et tidspunkt opgivet
 


 
 

       

Midtfyn blev Danbilens første forsøgsområde. Postmester K. A. Pedersen, Ringe, oprettede en postekspedition ved Egeskov Slot. Her ses han sammen med landpostbud  Johannes Bonde Jensen ved den første posaftlevering til godskontoret. Bilen  blev meget afholdt af de ældre postmedarbejdere på grund af dens gode  anatomiske egenskaber.
Bilen var en el-drevet prototype, men da sneen kom, viste bilens forholdsvis små hjul sig at være uegnede til kørsel i sne


Man går simpelthen ind 
 og ud af Danbilen

 

Danbilprojektet viste mange muligheder, men postbilen blev den eneste.


Sådan skrev FDMs "Motor " i 1982:

"Vi kan bygge biler i Danmark. Det har elleve danske karrosseri virksomheder bevist. I samarbejde med Teknologisk Institut har de fremstillet en varevogn, der i første omgang har sigte på Postvæsenet, men den har mange andre muligheder. Udviklingsfonden tror på den og har netop bevilget yderligere penge til projektes videreførsel".

... men alt får en ende.. og Danbilen blev udfaset  i 1989 efter et produktions-tal på kun 238 stk.
Danbilen var  samtidig oprindelig skabt med VW-teknik  som base, men på et tidspunkt ville VW ikke længere levere den motor og det styretjøj, der havde givet bilen dens gode køreegenskaber. Opel trådte til, men deres teknik passede ikke til Danbilen.
Yderligere måtte Dabilfa (Dansk  Bil Fabrikation) hæve priserne. Og samtidig decentraliserede postvæsenet sine indkøb af biler og lod valget være op til de enkelte postkontorer. Derved kunne postvæsenet ikke længere afgive en samlet ordre på biler. Mange postkontorer valgte Toyota-biler


Industriel designer Lars Mosegaard, der skabte Danbilen som eksamensprojekt,  sidder her midt i kabinen med udstignings-mulighed til begge sider.
"Kontorpladsen" var et af Danbilens projekter. Og Lars vidste, som tidligere landpostbud, selv hvor problemerne klemte.
 


Danbil-fabrikken lå i Varde, men det blev kun til  238 biler i alt.


 

Alle fotos:  Copyright:
Leif Nielsen, ColorArchive.dk
       
HOPE-WHISPER 1983.
Denne danskproducered el-bil blev præsenteret i Forum i København 15. oktober 1983 som "Verdens eneste serieproducerede el-personbil." Bilen stødte under præsentatiuonen ind i en barriere og blev stærkt beskadiget.
En påstået USA-ordre på 3.000 biler til 180 mio kroner skulle skabe tillid til projektet, men var pure opspind. Nogen serieproduktion blev der aldrig tale om.
Et nyt selskab, "Whisper Electric Car A/S" blev dannet i 1985 og forsøgte med en ændret udgave, Whisper 2, at rejse 150 mio kroner til produktionen ved salg af folkeaktier, men det helt igennem useriøse projekt måtte opgives. Men ikke uden tab for aktionærerne

.

Den 13. januar 1984 indrykkede manden bag

Hope, Thure Barsøe-Carnfeldt, annoncen til højre i  FDMs blad "Motor".
Det skulle givet virke som en slags blåstempling af bilen selv om annoncer jo kan jo købes for penge - her ca. 40.000 1984-kroner. Men både Hope og den efterfølgende Whisper var dødsejlere,       baseret på en masse entusiasme, fantasi og drømme om en forureningsfri el-bil. Selv BT ville for en sikkerheds skyld ikke stille sig kritisk overfor projektet. "Det kunne jo være...!" Og så ville man ikke være dem, der havde udløst en urimelig kritik!


 



 
Teknik:
6,2 kW el-motor. Strømforsyning: 12 stk. 6 volt blysyrebatterier forbundet i serie med 72 volt til motor og 12 volt til andet el-udstyr. Forhjulstræk. Gearvælger med frem/bak. Kørehastighed: Ca. 60 km/h Topfart: Ca. 80 km/h. Acc. 0-60 km/h: Ca. 20 sekunder. Maks kørelængde på en opladning: 80-100 km. Egenvægt: 795 kg inkl. batterier 380 kg.

 


Den seneste udgave af Whisper ses her ved præsentationen. For så vidt en nydelig bil,  men teknisk set uacceptabel.

 

Inden Hope-bilen med sit berømte  brag mod en  barriere blev præsenteret for offentligheden i FORUM, fik FDMs "Motor" en forpremiere af Whispers direktør, Leif Glensgaard, der foran Odense Universitet,  gav et  kig ned i "motorrummet" til de 12 stk. 6-Volt batterier.
"Første års produktion". 521 biler, meldes hurtigt solgt, og firmaet må blokere for efterspørgslen! - lød det.  El-motor fabrikken og batteri-leverandøren kunne dog ikke genkende det påståede antal og berettede om nogle få leverede enheder..
Men salgsmaterialet var flot og der var da også folk, der via Himmerlandsbanken  investerede 50.000 kr. i det kommende bileventyr.
 Barsøe-Carnfeldt kom i fængsel, men smilet er aldrig falmet og en morsom film om projektet, "Dan Dream",  kører den dag i dag i nogle biografer og på streamingkanaler.
 Colorarchive.dk                      Copyright tekst/og foto:   Leif Nielsen
Den Store Dansker, manden bag DKW 
Her er Jørgen Skafte Rasmussen fotograferet 29. juli 1963 ved sin sidste bopæl på Bellahøj ved København.
Han døde året efter, 12. august 1964.
Foto: Leif Nielsen
Jørgen Skafte Rasmussen, ingeniør, Dr.techn.h.c.
-han skabte verdens første folkevogn, DKW, var manden bag AUDIs fire ringe, der under mærket Auto-Union symboliserer Audi, Horch, Wanderer og DKW . I 1916 var DKW startet som producent af motorcykler. I 1938 måtte han forlade sit livsværk, da 2. Verdenskrig, efter Hitlers magtovertagelse,  splittede de virksomheder han havde skabt.
Nazi-toppen fandt det yderligere uheldigt, at en udlænding som Skafte Rasmussen, der ikke ville opgive sit danske statsborgerskab, sad på en betydningsfuld industri i Tyskland. Det handlede om biler, motorcykler, knallerter, flymotorer, bådmotorer, stationære motorer, køleskabe m.m.

Resultatet blev, at han blev tvunget bort fra de  virksomheder, han selv havde skabt.En affindelsessum på 300.00 DMark stod ikke mål med de 28 mio DMark hans ejendom var opgjort til.


Den sidste DKW var F-102 (billedet). Den udgik i 1966, hvor to-taktmotoren erstattedes af en fire-taktmotor og DKW blev til AUDI og siden 1964 en del af VW. To-taktmotoren havde Skafte Rasmussen indført på sin 50 års fødselsdag i 1928.

 
Foto: Leif Nielsen
En legetøjsmodel af en to-taktmotor,  "Des Knaben Wunsch" - drengedrømmen-, blev til gengæld en realitet. Sikkert til skræk og rædsel for drengenes mødre, når den blev sat i gang på spisestuebordet.
Maskinen på billedet er fotograferet på udstillingen i Billund i 2006 . (foto: Leif Nielsen)
 

Er rman intersseret i den fantastiske historie om DKW og mærkets skaber, kan bogen "DKW og motorcyklerne - Jørgen Skafte Rasmussen - et dansk industrieventyr i Tyskland" varmt anbefales.
Et flot trykt værk på 280 sider med masser af flotte og spændende illustrationer, skrevet af DKW-eksperten over alle: Arne A. Jørgensen. Det er lykkedes forfatteren at skabe oversigt over Skafte Rasmussens yderst komplicerede liv og gerning
Et andet betydningsfuldt skrift om DKW er hæftet "Fra Dampf Kraft Wagen til Audi", udgivet af Center Mobilium Fonden i 1994.

Ved udstillingen på Center Mobilium i Billund (Danmarks Bilmuseum) mødte flere af DKW-klubbens medlemmer op i gamle DKW'er. Foto: Leif Nielsen
 Colorarchive.dk                       Copyright tekst/og foto:   Leif Nielsen